måndag 20 oktober 2008

Gjutit plintar till mur på baksidan

Har gjutit plintar till stödmuren på baksidan. Gjorde 5 st 225mm hål 1,60 djupa med ett skurupsborr (mycket intressant hemsida www.skurupsborren.se) som fylldes med betong och armeringsjärn. Tänker sedan gjuta en mur på dessa plintar.

Enligt grundläggande dimensioneringsregler så ska en stödmur vara lika mycket under mark som över. Men jag ansåg att det inte att går att gräva djupare utan att grannens tomt sätter sig. Så jag gör dessa plintar i stället och hoppas det håller.

2 kommentarer:

lkarlsson sa...

Hejsan,
Vilket fint hus det blir. Hur mycket har du gjort själv. Det ser ut som om du bara har köpt in stommen och sedan gjort rubbet själv?

PeO sa...

Har haft en byggare till hjälp hela tiden som i sin tur tagit lite övriga vid behov (VVS, plåt, puts osv). Jag har varit ledig från jobbet i 8 månader och hjälpt till hela tiden. Det elektriska och inköp av all inredning har vi (jag och min fru) gjort helt själv.